Rozmýšľaš o práci v inej európskej krajine? Pre každú z 32 krajín – všetkých 27 krajín EÚ a k tomu Island, Lichtenštajnsko, Nórsko, Švajčiarsko a Spojené kráľovstvo – tu nájdeš kľúčové údaje o trhu práce, kde je práca, ako sa uchádzať o miesto, plat a pracovné podmienky, brigády pre študentov a čo robiť v prvých týždňoch. Všeobecné rady k hľadaniu práce, životopisu a tvojim právam: Ako nájsť prácu v zahraničí – 10 praktických návodov »
| Krajina | Nezamestnanosť (15-74) | Nezamestnanosť mladých (15-24) | Miera zamestnanosti (20-64) | Minimálna mzda |
|---|---|---|---|---|
| Belgicko | 6,2 % (2025; EÚ: 6,0 %) | 17,4 % (2025; EÚ: 15,2 %) | 72,8 % (2025; EÚ: 76,1 %) | 2 234 € mesačne (júl 2026) |
| Bulharsko | 3,5 % (2025; EÚ: 6,0 %) | 13,1 % (2025; EÚ: 15,2 %) | 77,0 % (2025; EÚ: 76,1 %) | 620 € mesačne (júl 2026) |
| Česko | 2,8 % (2025; EÚ: 6,0 %) | 10,4 % (2025; EÚ: 15,2 %) | 82,9 % (2025; EÚ: 76,1 %) | 923 € mesačne (júl 2026) |
| Chorvátsko | 4,9 % (2025; EÚ: 6,0 %) | 18,3 % (2025; EÚ: 15,2 %) | 74,4 % (2025; EÚ: 76,1 %) | 1 050 € mesačne (júl 2026) |
| Cyprus | 4,4 % (2025; EÚ: 6,0 %) | 13,5 % (2025; EÚ: 15,2 %) | 81,3 % (2025; EÚ: 76,1 %) | 1 088 € mesačne (júl 2026) |
| Dánsko | 6,4 % (2025; EÚ: 6,0 %) | 13,8 % (2025; EÚ: 15,2 %) | 79,8 % (2025; EÚ: 76,1 %) | nie je – minimálnu mzdu určujú kolektívne zmluvy |
| Estónsko | 7,5 % (2025; EÚ: 6,0 %) | 20,7 % (2025; EÚ: 15,2 %) | 81,7 % (2025; EÚ: 76,1 %) | 946 € mesačne (júl 2026) |
| Fínsko | 9,7 % (2025; EÚ: 6,0 %) | 21,8 % (2025; EÚ: 15,2 %) | 76,3 % (2025; EÚ: 76,1 %) | nie je – minimálnu mzdu určujú kolektívne zmluvy |
| Francúzsko | 7,7 % (2025; EÚ: 6,0 %) | 19,8 % (2025; EÚ: 15,2 %) | 75,4 % (2025; EÚ: 76,1 %) | 1 867 € mesačne (júl 2026); celoštátna sadzba: 12,31 € za hodinu (2026) |
| Grécko | 8,9 % (2025; EÚ: 6,0 %) | 19,1 % (2025; EÚ: 15,2 %) | 71,0 % (2025; EÚ: 76,1 %) | 1 073 € mesačne (júl 2026) |
| Holandsko | 3,9 % (2025; EÚ: 6,0 %) | 8,8 % (2025; EÚ: 15,2 %) | 83,4 % (2025; EÚ: 76,1 %) | 2 338 € mesačne (júl 2026); národná sadzba: 14,99 € za hodinu od 1. júla 2026 (vek od 21 rokov) |
| Írsko | 4,7 % (2025; EÚ: 6,0 %) | 11,8 % (2025; EÚ: 15,2 %) | 80,2 % (2025; EÚ: 76,1 %) | 2 391 € mesačne (júl 2026); celoštátna sadzba: 14,15 € za hodinu (2026) |
| Island | 4,5 % (2025; EÚ: 6,0 %) | 9,5 % (2025; EÚ: 15,2 %) | 85,8 % (2025; EÚ: 76,1 %) | nie je – minimálnu mzdu určujú kolektívne zmluvy |
| Lichtenštajnsko | 2,0 % (ročný priemer 2025; zdroj: Štatistický úrad) – na konci augusta 2026 bolo ako nezamestnaných evidovaných 416 ľudí | 1,8 % (2025, vek 15 – 24 rokov; zdroj: Štatistický úrad) | 78,3 % (2022; Štatistický úrad/Eurostat, citované vládou v máji 2024) | nie je – minimálnu mzdu určujú kolektívne zmluvy (GAV) pre jednotlivé odvetvia |
| Litva | 6,9 % (2025; EÚ: 6,0 %) | 14,1 % (2025; EÚ: 15,2 %) | 80,0 % (2025; EÚ: 76,1 %) | 1 153 € mesačne (júl 2026) |
| Lotyšsko | 6,9 % (2025; EÚ: 6,0 %) | 14,8 % (2025; EÚ: 15,2 %) | 78,2 % (2025; EÚ: 76,1 %) | 780 € mesačne (júl 2026) |
| Luxembursko | 6,5 % (2025; EÚ: 6,0 %) | 21,6 % (2024, najnovší dostupný údaj) | 73,9 % (2025; EÚ: 76,1 %) | 2 771 € mesačne (júl 2026); národná sadzba: 2 771,33 € (nekvalifikovaní) / 3 325,59 € (kvalifikovaní) mesačne od 1. júna 2026 |
| Maďarsko | 4,4 % (2025; EÚ: 6,0 %) | 13,9 % (2025; EÚ: 15,2 %) | 81,1 % (2025; EÚ: 76,1 %) | 906 € mesačne (júl 2026) |
| Malta | 3,1 % (2025; EÚ: 6,0 %) | 9,6 % (2025; EÚ: 15,2 %) | 83,6 % (2025; EÚ: 76,1 %) | 994 € mesačne (júl 2026); 229,44 € týždenne pre pracovníkov od 18 rokov (2026) |
| Nemecko | 3,8 % (2025; EÚ: 6,0 %) | 7,1 % (2025; EÚ: 15,2 %) | 81,1 % (2025; EÚ: 76,1 %) | 2 343 € mesačne (júl 2026) |
| Nórsko | 4,5 % (2025; EÚ: 6,0 %) | 14 % (2025; EÚ: 15,2 %) | 79,5 % (2025; EÚ: 76,1 %) | nie je – minimálnu mzdu určujú kolektívne zmluvy; právne záväzné minimálne mzdy v 9 odvetviach, napr. upratovanie: 236,54 NOK za hodinu (od júna 2025) |
| Poľsko | 3,1 % (2025; EÚ: 6,0 %) | 12,2 % (2025; EÚ: 15,2 %) | 78,8 % (2025; EÚ: 76,1 %) | 1 119 € mesačne (júl 2026) |
| Portugalsko | 6,0 % (2025; EÚ: 6,0 %) | 19,5 % (2025; EÚ: 15,2 %) | 79,6 % (2025; EÚ: 76,1 %) | 1 073 € mesačne (júl 2026) |
| Rakúsko | 5,7 % (2025; EÚ: 6,0 %) | 11,5 % (2025; EÚ: 15,2 %) | 77,6 % (2025; EÚ: 76,1 %) | nie je – minimálnu mzdu určujú kolektívne zmluvy |
| Rumunsko | 6,1 % (2025; EÚ: 6,0 %) | 26,1 % (2025; EÚ: 15,2 %) | 69,0 % (2025; EÚ: 76,1 %) | 825 € mesačne (júl 2026) |
| Slovensko | 5,4 % (2025; EÚ: 6,0 %) | 15,3 % (2025; EÚ: 15,2 %) | 78,1 % (2025; EÚ: 76,1 %) | 915 € mesačne (júl 2026) |
| Slovinsko | 3,9 % (2025; EÚ: 6,0 %) | 12,1 % (2025; EÚ: 15,2 %) | 78,3 % (2025; EÚ: 76,1 %) | 1 482 € mesačne (júl 2026) |
| Španielsko | 10,5 % (2025; EÚ: 6,0 %) | 24,9 % (2025; EÚ: 15,2 %) | 72,4 % (2025; EÚ: 76,1 %) | 1 425 € mesačne (júl 2026) |
| Spojené kráľovstvo | 4,9 % (2025, vek od 16 rokov; zdroj: ONS) | 15,0 % (2025, vek 16 – 24 rokov; zdroj: ONS) | 75,1 % (2025, vek 16 – 64 rokov; zdroj: ONS) | 12,71 £ za hodinu od 21 rokov (National Living Wage, apríl 2026) |
| Švajčiarsko | 4,9 % (2025; EÚ: 6,0 %) | 8,8 % (2025; EÚ: 15,2 %) | 82,4 % (2025; EÚ: 76,1 %) | celoštátna nie je – kantonálne minimálne mzdy v kantónoch Basel-Stadt, Ženeva, Jura, Neuchâtel a Ticino (Ženeva: 24,59 CHF za hodinu, 2026) |
| Švédsko | 8,8 % (2025; EÚ: 6,0 %) | 24,3 % (2025; EÚ: 15,2 %) | 81,8 % (2025; EÚ: 76,1 %) | nie je – minimálnu mzdu určujú kolektívne zmluvy |
| Taliansko | 6,1 % (2025; EÚ: 6,0 %) | 20,6 % (2025; EÚ: 15,2 %) | 67,6 % (2025; EÚ: 76,1 %) | nie je – minimálnu mzdu určujú kolektívne zmluvy |
Kľúčové údaje: Eurostat (počet obyvateľov k 1. januáru 2026; miera nezamestnanosti a zamestnanosti za rok 2025; minimálne mzdy k júlu 2026); pre Spojené kráľovstvo – Office for National Statistics (britský štatistický úrad); pre Lichtenštajnsko – národná štatistika. Informácie o krajinách: EURES – Životné a pracovné podmienky, verejné služby zamestnanosti a oficiálne vládne stránky uvedené pri každej krajine. Pravidlá, limity a sumy sa môžu zmeniť – pred presťahovaním si ich over v oficiálnych zdrojoch. Aktualizované: október 2026.